top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverGlenn

Eerste dagen Zuid-Afrika


Woensdag 7 februari 14:05. Het moment was eindelijk aangebroken om aan het avontuur te beginnen. Na een korte vlucht naar Londen, bijna 7 uur wachten in de luchthaven en een nachtvlucht van ongeveer 11 uur naar Johannesburg, waren we eindelijk aangekomen! Na de paspoort-controle en de bagage claim moest ik afscheid nemen van Lien en Jana.

Ik lokaliseerde de taxichauffeur die met een bordje met mijn naam stond te wachten, maar blijkbaar moest er nog een tweede persoon met ons mee. Hierdoor moest ik nog een uur extra wachten. Hij kwam uiteindelijk toch niet opdagen en we vertrokken dan maar. De taxichauffeur wist echter niet waar campus Onderstepoort lag waardoor hij eerst met mij naar de binnenstad reed om daar aan een andere campusverantwoordelijke de weg te vragen. Hierdoor werd de normaal halfuur durende rit al snel anderhalf uur. Eenmaal aangekomen werd ik snel geholpen naar mijn kamer. Daar bleek dat ik blijkbaar eerst met de taxi naar de winkel moest zijn gegaan voor ik op school aankwam. (de taxichauffeur was nochtans van een bedrijf waar de school mee werkt...) Hierdoor had ik geen eten voor de rest van de dag. Ze verwezen mij gelukkig naar een take-away op de schoolgrond waar ik eten en drinken voor de rest van de dag kon inkopen. Door problemen met de wifi en kabelinternet was ik constant aan het rondwandelen op de campus van ICT-dienst naar student-verantwoordelijken waardoor ik mijn weg al wat kon beginnen zoeken. Waarschijnlijk heb ik daardoor mijn kotgenoten van mijn huis mislopen waardoor ik die dag nog geen weet had van wie ze waren. In het vliegtuig had ik geen oog dichtgedaan, dus was ik al vlug onder de wol gekropen (of eerder onder een dun lakentje aangezien het hier dagelijks rond de 28-30°C schommelt). Ik was dus klaar voor dag 2 om eindelijk wat medestudenten te ontmoeten!


Toen ik de tweede dag opstond was iedereen in het gebouw al naar hun werkposten vertrokken. Het leek erop een stille dag te worden. De wifi problemen waren nog niet volledig van de baan dus trok ik er maar opnieuw op uit. Om van de kotgebouwen naar de lesgebouwen en labo's te stappen, ben ik ongeveer 10 min onderweg. Op die baan moet je dan eerst door allemaal velden van koeien, schapen, paarden en zelfs een hondenopvang met allemaal beagles lopen! De campus zelf kan je dus het best omschrijven als een mix tussen een Amerikaanse universiteit (zoals in de films) en een boerderij (zie foto's). Aan de lesgebouwen raakte ik aan de praat met een student die dan ook zo vriendelijk was om mij zijn wifi-login te geven. Al een eerste succesje van de dag! Na een goeie hamburger herinnerde ik mij dat ik me nog moest gaan aanmelden bij iemand anders van student-administration voor mijn studentenkaart in orde te brengen. Toen dat opgevraagd was ging ik weer naar mijn kot waar ik eindelijk eens iemand in de keuken zag staan. Een Duitse studente die mij daarna dan in contact bracht met een Finse die ook nog naar de winkel moest. Hierdoor kende ik eindelijk wat medestudenten en kon ik om eten gaan. Een uber rit van 15 min bracht ons bij een shoppingcomplex met een enorme supermarkt. Ik kon weer voort!


Zaterdag was een rustigere dag. Ik probeerde wat voorbereidend werk te doen voor maandag, wat de eerste werkdag is, maar het ging eerder op het ritme van de locals hier.

's avonds werd ik uitgenodigd door een buur voor een kleine drink met een aantal internationale studenten in onze keuken. Zo ontmoette ik nog een andere Duitse, een Zweedse, een Mexicaan, een Iraniër en zelfs iemand van Namen. er waren nog nationaliteiten bij maar ik onthoud deze zaken zo goed niet dus zal ik het waarschijnlijk nog verschillende keren moeten vragen aan hun. Het was een gezellige avond waarvan er hopelijk nog veel mogen volgen.


Zondag nam ik dan een Uber naar de binnenstad om Lien en Jana terug te zien. We hadden enkele zaken gepland maar uiteindelijk besloten we het rustiger aan te doen en enkel naar het natuurreservaat Groenkloof te gaan. Dit is een park waar je vrij kan rondlopen tussen de dieren, maar je moet natuurlijk geluk hebben dat je ze dan ook tegenkomt. En dit viel voor ons wat tegen. Na 2 wandelingen te hebben gevolgd en om en bij de 8 km te hebben gewandeld hadden we enkel 2 antilopen, een struisvogel en iets wat leek op een springbok gezien. Verder waren er wel veel insecten. Zo zagen we vele sprinkhanen, vlinders en een spin die een klauw(?) als bek had. Maar op zich is een dagje in de ongerepte natuur rondlopen ook al de moeite waard. Beelden zeggen hier meer dan woorden dus verwijs ik graag opnieuw naar de foto's. Na een gezellig avondmaal was het tijd om terug te keren naar mijn campus, klaar voor de eerste stageweek. Maar later meer daarover!




116 weergaven3 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Update!

bottom of page